Wydziałowy Regulamin Praktyk realizowanych na kierunkach studiów o profilu praktycznym Wydziału Kultury Fizycznej i Zdrowia Uniwersytetu Szczecińskiego
§ 1
- Każdy student zobowiązany jest do realizacji praktyk zgodnie z programem kształcenia na danym kierunku, co jest niezbędne do uzyskania dyplomu ukończenia studiów.
- Realizacja praktyk odbywa się na podstawie umowy zawartej przez Uczelnię z właściwą Instytucją przyjmującą, zgodną z profilem kształcenia na danym kierunku studiów.
- Organizacją praktyk dydaktycznych zajmuje się Dział Praktyk w Uczelnianym Centrum Edukacyjnym, który zawiera umowy z Dyrektorem Szkoły i kieruje studenta na praktykę zawodową.
- Nadzór nad przebiegiem praktyk sprawuje opiekun z ramienia Uczelni oraz opiekun z ramienia Instytucji przyjmującej na praktyki.
§ 2
- Cel i czas trwania praktyk uzależniony jest od rodzaju praktyk i kierunku studiów, na którym jest ona realizowana. Szczegółowy sposób przebiegu praktyk określa regulamin właściwy dla danego kierunków studiów.
- Termin odbywania praktyk powinien być dostosowany do harmonogramu zajęć dydaktycznych.
- Studenci posiadający zgodę na Indywidualną Organizację Studiów (IOS) lub Indywidualny Program Studiów (IPS), a także w wyjątkowych sytuacjach pozostali studenci, mają prawo realizacji praktyk w innym terminie po uzyskaniu zgody prodziekana ds. studenckich i opiekuna praktyk z ramienia Uczelni.
§ 3
Obowiązki studenta:
- student przestrzega przepisów dyscypliny pracy oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
- student dba o wysoki poziom wykonywania powierzonych mu zadań,
- obowiązkiem studenta jest prowadzenie dziennika praktyk, który powinien zawierać informacje dotyczące przebiegu praktyk (np. opis wykonywanych zadań) oraz opinie, uwagi i spostrzeżenia na temat organizacji i przebiegu praktyk.
§ 4
Obowiązki Instytucji przyjmującej wobec studenta:
- wyznaczenie opiekuna praktyk,
- zapewnienie odpowiednich warunków do realizacji praktyk, zgodnych z założeniami programu studiów oraz zachowaniem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
- w czasie trwania nadzwyczajnej sytuacji epidemiologicznej zapewnienie studentowi płynów służących do dezynfekcji oraz zapoznanie studenta z obowiązującymi w Instytucji przyjmującej obostrzeniami sanitarnymi (np. obowiązek noszenia maseczek, rękawic, itp.),
- zapoznanie studenta z funkcjonowaniem Instytucji i organizacją pracy, a także obowiązującymi w niej przepisami, w tym w szczególności przepisami RODO oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy,
- sprawowanie nadzoru nad właściwym wykonaniem przez studentów powierzonych zadań,
- umożliwienie studentowi korzystania z pomieszczeń i urządzeń socjalnych,
- umożliwienie opiekunowi praktyk dydaktycznych w szkole, sprawowania opieki i kontroli poprawności realizacji praktyk odbywanych przez studenta,
- potwierdzenie w dzienniku praktyk studenta wykonywania przydzielonych mu zadań,
- wystawienie w dzienniku praktyk studenta, opinii o przebiegu praktyk, zawierającej ocenę wykonywanych zadań, postawy i zaangażowania w powierzane zadania.
§ 5
Do zadań Opiekuna Praktyk z Uczelni należy:
- informowanie studentów o możliwościach odbywania praktyk, w tym udzielenie wskazówek metodycznych dotyczących sposobu realizacji praktyk, zapoznanie z prawami i obowiązkami związanymi z realizacją praktyk, zapoznanie z sylabusem i regulaminem praktyk, omówienie zasad prowadzenia dokumentacji niezbędnej do zaliczenia praktyk oraz zapoznanie z formami kontrolowania i zaliczenia praktyk,
- nadzór nad przebiegiem praktyk poprzez kontakt z opiekunem praktyk z ramienia Instytucji przyjmującej oraz wizytacje w placówkach, w których odbywają się praktyki.
§ 6
Zasady i warunki zaliczenia praktyk:
- praktyki podlegają zaliczeniu na ocenę. Podstawą zaliczenia praktyk jest ocena z dziennika praktyk wystawiona przez opiekuna praktyk z Instytucji przyjmującej,
- opiekun praktyk z Uczelni dokonuje wpisu oceny do protokołu przedmiotu,
- zaliczenie praktyk powinno nastąpić do końca semestru, w którym zaplanowane są praktyki zgodnie z planem studiów,
- opiekun praktyk z Uczelni przekazuje do Sekcji ds. Studenckich dokumentację potwierdzającą realizację i zaliczenie praktyk (umowę, na podstawie której praktyki były realizowane, dziennik praktyk wraz z opinią o przebiegu praktyki i oceną końcową).
§ 7
Zasady zwolnienia z praktyk:
- na wniosek studenta, za praktyki, uznać można pracę zawodową lub wolontariat, jeżeli charakter aktywności jest zgodny z regulaminem praktyk właściwym dla danego kierunku studiów,
- student ubiegając się o zwolnienie z praktyk ma obowiązek złożyć wniosek wraz z dokumentami potwierdzającymi przebieg pracy zawodowej lub wolontariatu do przewodniczącego zespołu kierunku. Zespół kierunku podejmuje decyzję o uznaniu efektów uczenia się i zaliczeniu przedstawionej aktywności za praktyki,
- przewodniczący zespołu kierunku przekazuje Sekcji ds. Studenckich wniosek studenta wraz z dokumentami potwierdzającymi przebieg pracy zawodowej lub wolontariatu oraz protokół z zebrania zespołu kierunku z informacją o podjętej decyzji w sprawie zaliczenia praktyk, wraz z oceną,
- przewodniczący zespołu kierunku przekazuje opiekunowi praktyk ocenę, która została ustalona przez zespół kierunku na podstawie przedstawionych przez studenta dokumentów. Opiekun praktyk wpisuje ocenę do protokołu przedmiotu.
Koordynatorem ds. praktyk i współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym na Wydziale Kultury Fizycznej i Zdrowia jest dr Monika Niewiadomska, prof. US